Profesorul Dan Voiculescu de la Colegiul Costache Negri – „profesor Merito 2019”

Data : 15 martie 2019

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Profesorul gălățean a fost premiat de președintele Klaus Iohannis la „Gala Merito”.

Lui Dan Voiculescu, profesor de Fizică la Colegiul Național „Costache Negri” din Galați i-a fost acordată distincția de „profesor Merito 2019”, după ce la ediția de anul trecut distincția „profesor Merito 2018” îi fusese acordată lui Doru Căstăian, profesor de Filozofie la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin”.

Proiectul „Merito” îşi propune să prezinte modele de profesori şi să le pună metodele în valoare pentru că în sistemul nostru de educație este nevoie de oameni care să inspire pe ceilalți profesori, care să devină multiplicatori de performanţă şi calitate sau care să ne conducă spre schimbări pozitive la nivelul întregului sistem educaţional.

În cadrul celei de a 6-a ediții a Galei „Merito” au fost premiaţi 12 profesori din învăţământul preunivesitar: Mircea Nistor – Colegiul Naţional de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara; Ioana-Steluţa Manea – Liceul Teoretic „Emil Racoviţă” din Techirghiol; Elisabeta Daniela Păcuraru – Şcoala Gimnazială Eşelniţa din Mehedinţi; Bogdan Raţiu – Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureş; Tatiana Cauni – Liceul Teoretic „Emil Racoviţă” din Baia Mare; Dan Voiculescu – Colegiul Naţional „Costache Negri” din Galaţi; Andrada Mazilu – Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timişoara; Coziana Andreea Zaharia – Şcoala Gimnazială „Ionel Teodoreanu” din Bucureşti și Alina Hoară – Liceul de Artă din Sibiu.

„Gala de astăzi arată că societatea oferă recunoaştere profesorilor cu merite deosebite, chiar dacă, din păcate, de prea multe ori statul nu este capabil să o facă. Sectorul privat, atât de defăimat mai nou de unii politicieni tributari reflexelor comuniste, autoritariste, merită apreciat pentru angajamentul de a fi tot mai prezent în faţa comunităţii şi de a suplini nevoia pe care actuala guvernare pur şi simplu o ignoră”, a spus președintele Klaus Iohannis în discursul său la Gala „Merito”.

Cine este profesorul Dan Voiculescu de la Colegiul „Costache Negri”

Dan Voiculescu este profesor la Colegiul Național „Costache Negri” de 19 ani și predă fizica de peste 30 de ani. Ambii părinți au fost profesori, mama a predat geografie, iar tata limba și literatura română, așa că a prins microbul din familie și nu și-a dorit niciodată să facă altceva.

„Întotdeauna mi-a plăcut să lucrez cu elevi, să-i cresc, să-i modelez, să-i văd cum înfloresc”, spune profesorul de 52 de ani. Asta l-a făcut să caute în mod constant metode atractive de predare, mai ales că fizica nu e o materie de care mulți copii se atașează imediat.

Cum îi convinge pe elevi că fizica e esențială în viețile lor

În opinia profesorului Voiculescu, e important pentru elevi să simtă că orice fac are o finalitate și nu învață o materie doar de dragul notelor, așa că încearcă să le explice de ce fizica e esențială în viețile lor.

„La începutul clasei a IX-a, îi provoc să-mi spună o acțiune, o activitate care să nu aibă legătură cu fizica și, după ce se gândesc puțin, îmi dau dreptate. În anii ce urmează, îi ghidează prin fel de fel de experimente,de la aplicații pe telefon, la catapulte, lansatoare de avioane de hârtie, oglinzi infinite, sisteme de alarmă sau boxe din lemn fără curent electric, care le stârnesc interesul și le provoacă imaginația”.

Laboratorul de fizică al profesorului Voiculescu e plin de ele. Unul dintre cele mai des repetate proiecte de-a lungul anilor este popularul tub al lui Ruben – un tub metalic cu orificii mici, umplut cu gaz, care face flăcările să „danseze” în ritmul muzicii. „Nu mai scap de tubul lui Ruben de când am început metoda asta”, se amuză profesorul. „Fiecare generație în parte mi-a făcut câte un tub mai mult sau mai puțin bun. Seria asta iarăși mi-a pregătit unul”.

Fiecare elev trebuie să prezinte un experiment gândit de la zero

A dezvoltat un sistem în care fiecare elev din clasele cu profil real trebuie să prezintela finalul semestrului un experiment gândit și făcut de la zero individual sau în grup. „Totul trebuie realizat prin forțe proprii”, spune Voiculescu, pentru care e important să vadă că liceenii se străduiesc să pună în practică informațiile obținute la oră.

Ei au o limită de buget în funcție de proiectul ales, „nici prea împovărătoare, nici prea limitată”, iar la final trebuie să-și justifice cheltuielile arătând bonurile fiscale. „Altfel ar fi foarte simplu să cumpere de pe internet ceva foarte sofisticat și să-l pună pe masă.” Voiculescu încearcă să le explice filozofia lui și părinților, despre care spune că uneori sunt tentați să-și ajute prea mult copiii în proiectele practice. Până la urmă, și aceștia îl susțin. Prima oră cu o clasă nouă e întotdeauna mai dificilă, iar elevii sunt mai reticenți, dar pentru Voiculescu e o victorie când vede cât de mult ajung să se implice în proiecte.

Colegiul „Costache Negri” le-a pus la dispoziție și o sală multimedia unde pot face simulări virtuale ale unor experimente pe care nu le pot face în laborator. Pe deasupra, profesorul încearcă să fie pe fază când sunt evenimente interesante la muzeul de științe ale naturii, la observatorul astronomic sau cel atmosferic și să-i ducă pe liceeni acolo.

La final de semestru, elevii trebuie să-și prezinte proiectele în fața colegilor, uneori și a altor profesori, fără să citească prezentarea de pe foaie. „Trebuie să învețe să vorbească liber, să capete fluență în exprimare. E un antrenament bun pentru ei și se descurcă”, spune el. Elevii lui sunt mai mereu prezenți la concursul Stelele Științei, iar anul trecut au obținut trei mențiuni și un premiu II, cu proiecte ca lansatorul de avioane de hârtie, un robot homemade și un detector de gaze.

Foto: precidency.ro

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de