Noi controverse în legătură cu Centura Tecuciului, contractul ratat de Tel Drum-ul lui Dragnea

Data : 26 aprilie 2019

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Italienii de la Aleandri SpA, care au obținut contractul după prima reziliere, sunt și ei amenințați cu rezilierea contractului.

Centura Tecuciului este etalonul proiectelor de infrastructură tergiversate pentru că lucrări estimate la 18 de luni, pentru construirea șoselei de 7 kilometri nu au fost finalizate nici după 7 ani, fiind realizate în procent de 55%, deși Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a plătit lucrările executate.

În 2012, când a avut loc prima licitație pentru atribuirea contractului, printre participanții la licitație au fost și Tel Drum Alexandria, firma apropiată de liderul PSD Liviu Dragnea, în asociere SC Gecor SRL, firma apropiată de fostul senator PSD Cătalin Voicu, condamnat la 7 ani de închisoare pentru fapte de corupție. Cine se aseamănă se asociază la contracte pe bani publici.

Licitația a fost câștigată de firma Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia, al cărei subcontractor a fost Atlas SA Galați, firma controlată de fostul prefect PSD și senator PDL Marius Necula.

Executarea lucrărilor a fost tergiversată cu anii, contractul a fost reziliat și în mai 2015, CNAIR a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SpA – Pasquale ALO’ SRL. Dar nici de data asta lucrările nu au mers mai bine, pentru că a urmat o nouă serie de tergiversări și acum, în aprilie 2019, s-a ajuns în faza unei noi rezilieri a contractului.

CNAIR le-a dat ultimatum italienilor de pe Centura Tecuciului

Directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, l-a avertizat pe reprezentantul asocierii care ar trebui să construiască Centura Tecuciului, italianul Andreea Chiruli, că îi va fi reziliat contractul dacă până în data de 20 mai nu se mobilizează pe șantier.

Acestuia i s-a adus la cunoștință că rezilierea contractului semnat cu CNAIR va atrage după sine reținerea garanției de bună execuție și emiterea unui certificat negativ, ceea ce nu îi va mai permite să participe timp de trei ani la licitații publice în România.

Întâlnirea cu reprezentantul Asocierii SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA- Pasquale ALO SRL a avut loc, după ce, în urma unor verificări inopinate în șantier, s-a constatat lipsa totală a utilajelor și a muncitorilor.

Antreprenorul italian a primit amplasamentul în luna august 2015 și ar fi trebuit să finalizeze lucrările în termen de 12 luni, până în august 2016.

Centura sud-vest, un proiect strict necesar pentru tecuceni, cărora TIR-urile le șubrezesc casele

Șoseaua de centură sud-vest a Tecuciului face legătura între DN 24 Tecuci-Iaşi şi DN 25 Tecuci-Galaţi, ambele fiind drumuri naţionale importante pentru transportul de mărfuri în zona de est a ţării, făcând legătura între nordul țării și porturile de la Dunăre şi Marea Neagră.

În absența acestei variante ocolitoare, TIR-urile străbat străzile din oraș și din cauza traficului greu multe case, în special cele de pe strada Transilvaniei, sunt șubrezite, pline de crăpături. Se înțelege cât își doreau tecucenii această șosea de centură, care să alunge TIR-utile din oraș.

A fost realizat proiectul șoselei de 6,94 km, a fost aprobată Legea 255/2010, în baza căreia au fost acordate despăgubiri în valoare de 1.127.734 lei pentru expropierea unei suprafeţe de 124.870 mp. Valoarea contractului era de 49.019.254 de lei fără TVA, din care 41.666.366 de lei finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană, restul de la bugetul de stat.

La prima licitație s-au confruntat 10 consorții și firme. Printre acestea, Tel Drum-ul lui Dragnea

În 2012 a fost organizată prima licitație, la care au participat zece asocieri şi firme de construcții.

Printre acestea era și asocierea Tel Drum – Gecor, în care firma lui Liviu Dragnea era asociată cu firma apropiată de fostul senator PSD Cătălin Voicu, condamnat definitiv la 7 ani de închisoare pentru fapte de corupție.

Cele două firme fuseseră asociate la obținerea mai multor contracte pe bani publici, în special la contracte de deszăpezire, numai pentru iarna 2012-2013 compania de autostrăzi atribuindu-le contracte în valoare de totală de 38 de milioane de lei.

Celelalte asocieri și firme care s-au confruntat la licitația pentru contractul Centurii Tecuciului au fost: Grupo Empresarial Magenta – Assignia Infraestructuras (Spania), Max Boegl (Germania) – Tancrad (România), Copisa Constructora Pirenaica (Spania) – Transmir (România), Construcciones y Obras Llorente SA (Collosa) – Sevicon Obras e Infrastructuras SL (Sevicon) din Spania, Viales y Obras Publicas – Novafor Construct Bec (Spania) şi companiile CF Iaşi (din grupul francez Colas), Sociedad de Construciones Soares da Costa (Portugalia), Artera Blue (România) şi Vega 93 SRL Galaţi.

În urma licitaţiei, CNADNR a încredinţat lucrările firmei Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia. Subcontractorul cu care a lucrat compania portugheză a fost Atlas SA Galați, firma controlată de fostul senator PDL Marius Necula, care susținea că de fapt Atlas SA ar fi administrată de mama sa.

Amânări în serie. De la 18 luni s-a ajuns 7 ani de lucrări

Termenul de finalizare a lucrărilor era în 2013, dar șantierul era aproape pustiu. În septembrie 2013, reprezentanții CNAIR au reziliat contractul cu Sociedad de Construciones Soares da Costa constatând că „după 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14%” și că „din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea”. În august 2014, a fost organizată o nouă licitație. S-au prezentat tot zece firme și asocieri.

În mai 2015, CNAIR a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL. Noul contract era mai scump, de 51.628.552 lei fără TVA, din care 85% finanțarea europeană. Lucrările au început pe 3 august 2015. După un an, pe 6 iunie 2016, CNAIR a anunțat penalizări pentru nerespectarea termenului de finalizare a lucrărilor, iar pe 21 iulie 2016 anteprenorul a solicitat aprobarea unui nou termen de finalizare a lucrărilor.

CNAIR a stabilit noul termen pe 23 decembrie 2016. Bineînțeles că nu a fost respectat nici acesta. În ianuarie 2017 reprezentanții CNAIR constatau că lucrările sunt realizate în procent de 30% și estimau că lucrările vor fi finalizate în luna iunie.

Minstrul Transporturilor: „Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?”

Iunie 2017. Pe șantierul de la Tecuci a descins actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, care pe atunci era la primul mandat la conducerea Ministerului Transporturilor. Marea surpriză a ministrului Transporturilor a fost că numărul membrilor delegației era mai mare decât numărul muncitorilor de pe șantier. În plus, nici urmă de vreun reprezentant al antreprenorului italian.

Ministrul a avut o răbufnire nervoasă: „Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Îi dau banii şi el nu construieşte? Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?”, după care s-a calmat și a explicat: „Eu mă aşteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porţiuni, din varianta de ocolire. Am fost profund dezamăgit. Mobilizare foarte slabă a acestui constructor, care m-aş fi aşteptat, sincer, să fie prezent aici, ceea ce este pentru mine încă o dovadă de neseriozitate”.

Ulterior, reprezentanții asocierii de firme au fost invitați la Ministerul Transporturilor, au fost anunțați că vor suporta penalizări și cu asta s-a mai încheiat un episod. Următorul termen de finalizare, cel de al 4-lea, era pe 31 decembrie 2017. Nu a fost respectat nici acel termen.

A mai trecut un an și patru luni. În această perioadă niciun ministru al Transporturilor nu a mai ajuns la Tecuci, ca să vadă cum merg lucrările. Nici Cuc nu mai calcă pe la Tecuci, de teamă că ar putea constata iarăși că antreprenorului italian nu-i pasă de amenințările miniștrilor Transporturilor din România.

Sursa foto: Pro Tecuci

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de