Ministerul Transporturilor a reziliat, pentru a 2-a oară, contractul pentru centura Tecuciului

Data : 20 mai 2019

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Exemplul perfect al incompetenței guvernanților: în 7 ani, șoseaua de 6,9 km a fost construită în procent de 50%!

În urmă cu două săptămâni scriam că directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, l-a avertizat pe reprezentantul asocierii care ar trebui să construiască centura ocolitoare a Tecuciului, italianul Andreea Chiruli, că îi va fi reziliat contractul dacă până în data de 20 mai nu se mobilizează pe șantier. Acestuia i s-a adus la cunoștință că rezilierea contractului semnat cu CNAIR va atrage după sine reținerea garanției de bună execuție și emiterea unui certificat negativ, ceea ce nu îi va mai permite să participe timp de trei ani la licitații publice în România.

Contract reziliat pentru că nici vizita ministrului Transporturilor nu i-a mobilizat pe constructori

Duminică, pe 19 mai, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc și directorul CNAIR, Narcis Neaga, au ajuns la Tecuci și au constatat că pe șantier erau doar 3 basculante și italianul Andreea Chiruli, dar nici urmă de vreun muncitor. Erau zone în care nu s-a lucrat de mult timp, deşi şoseaua avea termen de finalizare luna iulie 2016.

În aceste condiții, ministrul Transporturilor a dat curs amenințărilor și a rupt contractul cu asocierea de firme SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA- Pasquale ALO SRL.

„În 2017 i-am spus antreprenorului că dacă nu se mobilizează şi nu începe să lucreze vom lua măsurile care se impun. Din păcate, din punctul de vedere al stadiului fizic, s-a avansat foarte puţin la un obiectiv care trenează de vreo 5 ani de zile, un obiectiv care se putea implementa aşa cum spune termenul contractual, în 12 luni. Vorbim de o variantă de ocolire care are 7 kilometri, mai exact 6,94 kilometri. Se putea face. Sunt zone care sunt neatacate din punctul de vedere al implementării”, a spus ministrul Transporturilor, care i-a cerut directorului CNAIR, Narcis Neaga, să elibereze certificat negativ şi să scoată imediat la licitaţie lucrările pentru centura ocolitoare a Tecuciului.

„Aş fi vrut să văd că aici, din punctul de vedere al stadiului implementării, că suntem undeva pe final. M-am săturat de antreprenori neserioşi, m-am săturat de antreprenori care vin în România, câştigă o licitaţie, apoi caută subcontractori să lucreze pentru ei şi, aşa cum am spus, dacă vii în România şi nu îţi faci treaba, reziliem contractul.

Eu am contractul cu graficul de implementare. Domnule director Neaga îl aveţi, îl reziliaţi şi certificaţi negativ. Evaluaţi de urgenţă ce mai este de executat şi vă rog să scoateţi imediat la licitaţie acest obiectiv. Finanţare este, dar e nevoie şi de constructori serioşi care să vină şi să muncească, nu doar care vin, îşi iau contractele şi apoi caută tot felul de clauze. Din punctul meu nu mai au nicio scuză, am încheiat relaţia contractuală dintre Compania Naţională de Autostrăzi şi această firmă neserioasă”, a mai spus ministrul.

Reprezentantul asocierii de firme care lucrează pe centura ocolitoare a oraşului Tecuci a declarat presei că nu s-a avansat cu acest obiectiv din cauza unor probleme tehnice.

Organizarea unei noi licitații și încheierea unui nou contract ar trebui să aibă loc până la sfârşitul lunii septembrie.

La 7 ani de la semnarea contractului, a 3-a licitație pentru găsirea unei firme

Lucrările pentru executarea centurii ocolitoare a municipiului Tecuci sunt exemplul perfect pentru incompetența oficialilor din Ministerul Transporturilor și CNAIR de a construi drumuri, pentru că de 7 ani se lucrează la construirea unui drum de 6,9 km și acesta a fost construit în procent de 50%.

În 2012 a fost organizată prima licitație, la care au participat zece asocieri şi firme de construcții.

În urma licitaţiei, CNAIR a încredinţat lucrările firmei Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia. Subcontractorul cu care a lucrat compania portugheză a fost Atlas SA Galați, firma controlată de fostul senator PDL Marius Necula, care susținea că de fapt Atlas SA ar fi administrată de mama sa.

Termenul de finalizare a lucrărilor era în 2013, dar șantierul era aproape pustiu. În septembrie 2013, reprezentanții CNAIR au reziliat contractul cu Sociedad de Construciones Soares da Costa constatând că „după 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14%” și că „din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea”.

În august 2014, a fost organizată o nouă licitație. S-au prezentat tot zece firme și asocieri.

În mai 2015, CNAIR a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL. Noul contract era mai scump, de 51.628.552 lei fără TVA, din care 85% finanțarea europeană. Lucrările au început pe 3 august 2015. După un an, pe 6 iunie 2016, CNAIR a anunțat penalizări pentru nerespectarea termenului de finalizare a lucrărilor, iar pe 21 iulie 2016 anteprenorul a solicitat aprobarea unui nou termen de finalizare a lucrărilor.

CNAIR a stabilit noul termen pe 23 decembrie 2016. Bineînțeles că nu a fost respectat nici acesta. În ianuarie 2017 reprezentanții CNAIR constatau că lucrările sunt realizate în procent de 30% și estimau că lucrările vor fi finalizate în luna iunie.

Au mai trecut doi ani și lucrările sunt cam în același „stadiu”.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de