GALERIE FOTO Performance despre raportul dintre om și Dumnezeu înaintea vieții efemere

Data : 10 mai 2019

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Eveniment inspirat de filmul „A șaptea pecete” al lui Ingmar Bergman.

Muzeul de Arte Vizuale a găzduit un performance inspirat de filmul „The Seventh seal” a regizorului Ingmar Bergman, eveniment realizat de artistul vizual Iuliana Șerbencu, artistul fotograf Horațiu Cristea și pictorul Gheorghe Miron, care și-a asumat și rolul de curator al expoziției.

„În cadrul manifestărilor numite generic arte ale acțiunii, alături de formele artistice neconvenționale (happening, live art, performance de costum, real time work) costumul a devenit semn plastic în spectacol și are rolul de a caracteriza personajele. Costumul este o modalitate de exprimare artistică la îndemână , dar cu o mare capacitate de a sintetiza și transmite mesajul propus. << A 7-a pecete>> prezintă tipologii umane clare și înveșmântarea acestor personaje în ținute care, cu ajutorul elementelor de limbaj plastic, construiesc personalități coerente, ce au puterea de a aduce în față frânturi ale unor realități antagonice”, spunea Iuliana Șerbencu despre acest eveniment.

„The Seventh Seal”, în sudeză „Det sjunde inseglet”, iar în română „A șaptea pecete”, este un film dramatic și fantastic realizat în 1957, Ingmar Bergman semnând scenariul și regia.

Povestea din film are loc în Scandinavia, unde domneau ciuma și disperarea și unde se întoarce din Cruciadă nobilul cavaler Antonius Block. Pe plajă, la întoarcerea sa, îl așteaptă Moartea, care voia să îl ia cu ea în acel moment. Cavalerul îi propune o partidă de șah, pentru a-și prelungi astfel viață cu câteva zile. Jocul se desfășoară în cursul a diverse întâlniri dintre cavaler și Moarte.

În timp ce partida de șah continuă, Antonius și pajul sau, Jons, traversând Scandinavia, întâlnesc multe persoane care, pradă fricii de moarte se supun unor practici violente pentru a se purifica de păcate, dar și persoane care vor să își satisfacă plăcerile personale înainte de a muri. Cavalerul întâlnește astfel o familie de acrobați, care par a nu-și da seama de tragedia ce îi înconjoară, fiind uniți de iubirea și respect reciproc. Aceasta întâlnire îl ajută pe Antonius să își regăsească credința în Dumnezeu, și accepta să moară sacrificându-se pentru a salva familia acrobaților.

Moartea nu câștigă jocul cu Antonius în condiții de egalitate. Într-adevăr Antonius, cu o mișcare a brațului, lovește piesele de șah în mod intenționat și le face să cadă, susținând că nu mai știe cum erau aranjate. În acest mod distrage atenția Morții și permite familiei de acrobați să fugă.

Cavalerul se reîntoarce acasă, unde îl aștepta soția sa și în timp ce stau la masă cu tovarășii de călătorie (pajul, o femeie salvată de acesta, un fierar și nevasta acestuia), apare Moartea să îi ia.

Tematica cea mai importantă a filmului este raportul dintre om și Dumnezeu înaintea vieții efemere, prezentată prin intermediul unui parcurs în care protagonistul se confruntă cu teama și disperarea oamenilor în față morții, o teamă ce poate fi înțeleasă ca și lipsa de credință.

Foto: Cornel Gingărașu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de

Adresa ta de email nu va fi publicată. Sunt obligatorii câmpurile marcate cu *