Galațiul, „festina lente” spre standardul „smart city”

Autor :

Data : 5 februarie 2019

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Vestea bună este că vom avea internet gratuit!

Primăria Galați a anunțat lansarea a două proiecte pe bani europeni, care nu aduc perspective de investiții și creare de locuri de muncă, nu asigură măcar o minimă îmbunătățire a calității serviciilor publice, dar măcar ne oferă senzația că vom trăi într-un oraș modern. Într-un „smart city”!

În condițiile în care orașe precum Clujul sau Alba Iulia au făcut pași serioși în implementarea conceptului „Smart City”, dezvoltând aplicații care asigură nu numai eliminarea birocrației din activitatea instituțiilor publice, ci și managementul iluminatului public, a locurilor de parcare sau a mijloacelor de transport în comun, la Galați se fac primele încercări de eliminare din circuitul direcțiilor primăriei a documentelor printate.

Hârțogăria se reduce, dar nu dispare

Primul proiect anunțat de primarul Ionuț Pucheanu este „Implementarea unui sistem informatic integrat de management al documentelor, arhivă electronică și managementul relației cu cetățenii și mediul de afaceri, elaborarea Strategiilor de Dezvoltare Durabilă și Smart City”, prin care va fi introdus sistemul de „document management”.

„Încercăm ca transferul acesta de hârtii de la un birou la altul să nu se mai facă pe suportul acesta obișnuit și anume coala de hârtie, ci sub forma unor documente de la un calculator la celălalt într-o formă de intranet. Îi spunem așa pentru cei care sunt obișnuiți cu termenul. Vom avea și semnături electronice, ceea ce înseamnă că vom vedea în timp real unde este documentul, la cine a ajuns, de cât timp stă pe acolo”, a declarat Pucheanu. E bine măcar să știm unde s-a blocat problema!

Potrivit lui Cristian Ochiu, șeful Direcției Generale Relații Publice din Primărie, vor mai fi vehiculate în sistem anumite documente pentru care legea prevede că trebuie depuse în original.

O„revoluție” care vine la Primăria Galați cu o întârziere de 10 ani

Trecerea la documentele interne în format electronic pare o mică „revoluție” în Primăria Galați, dar trebuie spus că vine cu o întârziere de 10 ani.

Din 2009, Primăria Galați a trecut la elaborarea documentațiilor pentru dezbaterea și aprobarea hotărârilor Consiliului Municipal în format electronic, dar în activitatea curentă a direcțiilor din Primărie a rămas de bază formatul A4.

Abia acum, în 2019, se încearcă trecerea la formatele Doc, PDF și JPG.

Obținerea unei hârtii de la Primărie, un pic mai simplă, dar nu neapărat mai rapidă

Ceea ce aduce bun noul sistem este simplificarea modalității de depunere a unei cereri la Primărie, care nu mai presupune deplasarea cetățeanului la ghișeu, documentele putând fi transmise în format electronic.

„Cetățeanul are nevoie de un act din partea Primăriei. El își va putea depune actele scanate, fără să mai vină la ghișeul Primăriei. Actele vor fi preluate într-un folder sau ceva de genul acesta, care va fi transmis la fiecare departament în parte și urmează să lucreze în baza datelor ce i-au fost puse la dispoziție de toți ceilalți colegi până la el”, a precizat primarul Pucheanu.

Varianta de adresare a cererilor către Primărie în format electronic va fi aplicată prin site-ul Primăriei Galați, care va fi reconstruit pentru a fi adaptat noilor funcțiuni. Va fi utilizat același sistem care funcționează și în aplicația „Galați City App” la secțiunea „Raportări incidente”.

Chiar dacă este eliminată registratura din ritualul depunerii a unei cereri la Primărie, asta nu-i o garanție că obținerea unei hârtii va dura mai puțin, pentru că, până la urmă, în format A4 printat sau în format electronic, eliberarea respectivei hârtii depinde disponibilitatea unui funcționar.

Plus o „Strategie de Dezvoltare Durabilă” pentru care nu sunt bani

Bugetul total al proiectului este de 4.437.897 lei, din care suma de 3.807.318 lei este reprezentată de finanțarea europeană obținută în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014 – 2020, iar 630.578 lei este valoarea cheltuielilor neeligibile, asigurate de municipalitate.

În cadrul aceluiași proiect, va mai fi elaborată „Strategia de Dezvoltare Durabilă a Galațiului pentru exercițiul financiar 2021 – 2027”, o strategie care va fi doar pe hârtie, pentru că fondurile care pot fi alocate de Primăria Galați pentru investiții sunt în coliziune cu conceptul de „dezvoltare durabilă”, iar gradul de îndatorare a orașului care restricționează bugetul pe termen lung nu prea le permite edililor să își facă planuri de dezvoltare până prin 2027.

Vom avea și a 2-a strategie „Galați Smart City”

În cadrul aceluiași proiect Primăria Galați se va alege și cu o „Strategie Smart City”. Mai precis, încă una.

Reamintim că în urmă cu vreo doi ani Primăria Galați a mai alocat 130.000 lei, adică 28.000 de euro pentru „Servicii de consultanţă privind elaborarea Strategiei Smart City” pentru „construirea unui plan de dezvoltare şi modernizare a oraşului Galaţi prin stimularea utilizării tehnologiilor inovative cu impact pozitiv asupra calității vieții cetățenilor, protejării mediului, dezvoltării mediului de afaceri și a dezvoltării durabile a comunităților locale și a societății în general”.

Măcar o să avem internet gratuit din 2020 până în 2023

Primarul a anunțat și lansarea proiectului „Rețea WiFI4EU în municipiul Galați”, care va presupune instalarea în întreg orașul a unor routere wireless, valoarea totală a acestui proiect fiind de 15.000 de euro. Se vor pune routere de toți banii.

„Avem un an de zile de implementare a acestui proiect. În momentul de față se lucrează la identificarea unor spații publice ce urmează a fi dotate cu routere wireless pentru a furniza cetățenilor din Galați internet gratuit”, a spus Pucheanu.

Obligația Primăriei Galați este de a asigura mentenanța echipamentelor timp de 3 ani. Așadar, cu siguranță că vom avea internet gratuit la începutul anului 2020, putem crede că sistemul va funcționa în cei trei ani în care Primăria e obligată să asigure mentenanța, și e aproape sigur că prin 2023 vom uita de internetul gratuit, pentru că funcționarii din Primărie vor uita de mentenanța routerelor.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de