Deputatul Cătălin Cristache sprijină oțelarii gălățeni

Data : 2 mai 2017

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Acesta cere guvernului sprijinirea metalurgiei românești în realizarea gazoductului BRUA

Săptămâna trecută a răbufnit în presa națională un nou ”scandal”: numirea soției lui Nicolicea la șefia unui serviciu din Transgaz. Toată lumea s-a inflamat, toată lumea-i iar cu ochii pe tocuri și poșete. Și ca-n orice act de iluzionism, privirea spectatorilor este îndepărtată de la adevăratul subiect.

Haideți să vedem de fapt, ce ar fi trebuit să vedem. Haideți să vedem ce ne-a ascuns ”marele iluzionist”, oricare-ar fi el.

Transgaz urmează să deruleze în perioada următoare licitația de atribuire a construcției gazoductului BRUA, proiect ce presupune dezvoltarea pe teritoriul României a sistemului național de transport de gaze naturale pe coridorul de transport Bulgaria–România–Ungaria–Austria. Sectorul românesc al magistralei cuprinde 470 km (un total de 104.000 de tone de oțel) de conductă de 32”, izolată. Odată cu acesta, va fi construit și conectorul Tuzla-Podișor, care va realiza conexiunea între gazoductul BRUA și zona de coastă a Mării Negre, respectiv platformele de foraj marin.

Valoarea estimată a proiectului BRUA se ridică la 560 de milioane de euro, la care se adaugă investiția pentru conexiunea dintre nodurile tehnologice Tuzla și Podișor, de 278 de milioane de euro.  Proiectul conductei Tuzla-Podișor ar putea beneficia și de finanțare europeană, fiind inclus în a doua fază a proiectelor de interconectare.

Comisia Europeană a aprobat încă de acum un an pentru Transgaz o finanțare nerambursabilă de peste 179 de milioane de euro, pentru a construi partea din BRUA care traversează România.

Proiectul va fi coordonat de operatorul național de transport al gazelor naturale din România, TRANSGAZ SA și se atribuie pe bază de licitație deschisă în conformitate cu regulamentele din Uniunea Europeană.

Până aici, toate-s bune.

Transgaz s-a apucat de treabă și a pus la punct documentația de licitație pentru furnizarea țevii, materia primă principală pe care se bazează acest proiect. Și odată cu documentația, a amorsat și bomba, făcând posibil ca banii pentru țeavă să se ”scurgă” precum gazul, dar nu spre noi sau spre Europa ci spre furnizori de materii prime și materiale din afara Uniunii Europene.

Astfel, nu există nici o  restricție cu privire la originea mărfurilor care vor fi ofertate, respectiv a conductelor dar și a celorlalte materiale ce urmează a fi utilizate pentru acest proiect, lăsând o ”portiță” largă cât să-ncapă-n ea China sau Turcia, cei mai probabili concurenți non-euro ai furnizorilor europeni.

Am discutat această situație cu Cătălin Cristache, deputat PMP din Galați.

”Astăzi am depus o interpelare adresată primului ministru prin care i-am solicitat să intervină pentru modificarea acestei proceduri.

Legislația europeană reglementează ca minim 50% din produse să fie de origine comunitară, ori procedura Transgaz invocă legea română, conform căreia doar în caz de egalitate sau echivalență a ofertelor cu deviație de maxim 3%, ofertele UE să aibă prioritate în defavoarea produselor non-UE.

Fiind vorba de bani europeni, legea europeană are prioritate și consider că așa cum au putut da peste noapte ordonanțe pentru uz personal, membri guvernului pot emite un act normativ prin care să protejăm producătorii intracomunitari, deci și producătorii români, în fața concurenței extracomunitare.

Banii europeni sunt și banii românilor iar România este unul din producătorii importanți de conductă de oțel, Galațiul fiind direct interesat în acest domeniu prin ArcelorMittal.

Consider ca este de datoria noastră să stabilim , pentru un astfel de proiect, criterii de acceptare a ofertei câștigătoare luând ca preferința produsele de proveniența Europeana. Acest lucru este întâlnit în toate țările Europene dezvoltate, iar ca exemplu recent putem face referire la proiectul  de gazoduct EUGAL, unde numai firme europene au fost declarate câștigătoare.

Cel mai probabil concurența va veni din Turcia, în mod special din partea Umran Boru.

Aceștia dețin capacitatea tehnică, au un palmares puternic iar logistica nu reprezintă o barieră pentru livrările către România.

De asemenea, nu trebuie neglijată concurența din Asia. Un proiect recent în asociere pentru interconectorul Bulgaria-Turcia (BulgarTransgaz – 5.300 de tone de  țeavă izolată LSAW) a fost atribuit consorțiului format dintr-un producător chinez de țeavă și o societate comercială italiană de vane. Aceste practici ar trebuie eliminate astfel încât să susținem economia Româneasca”, a declarat deputatul Cătălin Cristache pentru Știri de Galați

Spre mirarea noastră și credem și a producătorilor autohtoni de conducte din oțel, interesul public privind BRUA nu s-a manifestat decât tangențial, cu ocazia numirii soaței domnului Nicolicea în funcția de șef al diviziei Transgaz care se ocupă de acest proiect.

Nu spunem că n-ar fi și acesta un subiect de oarecare importanță, sau că nu este un indiciu al stării de fapt din Transgaz, dar credem că mizele reale sunt departe de cancanurile cu iz monden.

Redăm mai jos textul interpelării depuse de deputatul PMP Cătălin Cristach

interpelare 2 mai Cristache

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de