Bulgarii au devenit cooperanți în asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre

Autor :

Data : 15 februarie 2019

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Vecinii noștri de la sud nu mai făcuseră dragaje de prin anii '90.

Principala problemă cu care s-au confruntat navigatorii pe Dunăre în ultimii ani a fost blocarea circulației navelor în special pe sectorul româno-bulgar, zonă în care, în perioadele caniculare, când nivelul apelor este scăzut, nu este asigurată adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri, recomandată de Comisia Europeană a Dunării. În 2017, pe sectorul dintre Cernavodă și Silistra (Bulgaria) au fost 115 zile cu adâncimi scăzute, în care navigația a fost blocată sau s-a desfășurat cu mare dificultate. Armatorii au suportat pagube foarte mari, din cauză că navele nu puteau fi încărcate la întreaga capacitate.

S-a ajuns la astfel de blocaje deoarece autoritățile navale din Bulgaria nu au fost interesate de efectuarea dragajelor, pentru ca prin eliminarea aluviunilor să poatp fi asigurate adâncimile. Nu au efectuat dragaje, dar nici nu au permis Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați să intervină și pe sectorul bulgar, interdicția fiind impusă printr-un acord din 1956. La nivelul Ministerelor de Externe și Ministerelor Transporturilor din România și Bulgaria au fost discuții interminabile despre modificarea respectivului acord, pentru ca partea română să poată efectua dragaje și pe sectorul bulgar. Aceste disensiuni au ajuns și la arbitrajul Comisiei Europene, care e interesată ca navigația pe Dunăre să se desfășoare în condiții bune, mai ales că investește sume uriașe în dezvoltarea Strategiei Dunării. Nici Comisia Europeană nu a avut prea mult succes în detensionarea situației.

De anul trecut, bulgarii au devenit cooperanți

Rezolvarea situației a venit printr-o surprinzătoare schimbare de atitudine a autorităților navale din Bulgaria, care în 2018 au început să efectueze dragaje pe sectorul bulgar.

„Anul trecut, ei au dragat în jur de 250.000 de metri cubi de aluviuni. Asta a constituit un mare eveniment, au fost lăudați peste tot, la toate întâlnirile pe care le-am avut, au fost lăudați și de reprezentanții Comisiei, pentru că ei nu mai făcuseră dragaje de prin 1990. Am avut o întâlnire anul trecut, în decembrie, pentru a analiza ce am făcut anul trecut pentru asigurarea condițiilor de navigație și pentru a discuta despre ce va trebui să facem în 2019. La acea întâlnire au spus că și ei au în plan anul acesta să dragheze aproximativ 150.000 de metri cubi, însă există o condiție, pentru că depinde de fondurile care le vor fi alocate de Ministerul Transporturilor din Bulgaria”, ne-a declarat Dorian Dumitru, directorul AFDJ Galați.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de